2011. március 20., vasárnap

Makramé virágtartó

Itt a tavasz, nemsokára virágokat veszünk vagy nevelgetünk kertünk, teraszunk, erkélyünk, vagy szobánk számára.
Nagyon jól néznek ki a felfüggesztett virágtartók, amikor szinte leomlik belőlük a rengeteg virág. Sajnos nálunk mindig fúj a szél, kivéve, amikor nem, de amikor fúj, akkor bizony elég erős, és leveri a felakasztott virágtartókat, de még a virágállványokat is felborítja, ugyanúgy, mint a földre letett cserepeket.

Ekkor eszembe jutott, régebben készítettem makramé virágtartót. Akkoriban sisalból készítettük ezeket. Ha már eszembe jutott, készítettem is egyet. Így engem sem került el az, hogy bemutassak egy makramé virágtartót. Elcsépelt dolog, hiszen ez az a tárgy, amivel mindenki megpróbálkozik, aki makramézni tanul. Mondhatom, egy klasszikus tanuló darab.


Ajándéknak is jó, mert egyedi, kézi munkával készült darab. Az is jó benne, hogy természetes anyagokból készült, nincs benne fém, ami rozsdásodna. Elkészítése könnyű, kezdő makramézónak is elég 2-3 óra, hogy elkészítse. Ha szorgalmasak vagyunk, egy óra alatt készen lehet.



Makramé virágtartó

Ezért nem tudom, hol lesz majd a kis virágtartóm. Óvatos duhajként úgynevezett mini virágtartót készítettem.

Méretei:

fülétől a farkáig 41 cm, a spirálcsomós rész 16 cm. A többit a használni kívánt kaspó méretéhez kell igazítani. akkora legyen, hogy ne essen bele, de azért beleférjen. Tudom, most jól megmondtam, mekkora legyen.

Szükséges anyagok:
  • 1 db fa karika
  • felvetőfonal
Elkészítése:
  1. A felvetőfonalból 2,5 méteres darabokat vágtam. Látható, hogy 4 oszlop van, tehát 16 szálnak kell lennie, de mivel a karikára hurkoljuk kezdéskor, ezért ez 8 db 2,5 szálat jelentett.
  2. A szálakat félbehajtva hurkoltam a karikára.
  3. 4-4 szállal spirálcsomókat készítettem, 16 cm hosszúságban.
  4. Ezután a 4-4 oszlop szálait kettéválasztottam, és az egymás mellett oszlopok 2-2 szálával készítettem egy laposcsomót 5 cm-re az oszlopoktól. Az a szál, amivel eddig csomóztam, vezetőszál lett, ami eddig középen volt, azzal csomóztam.
  5. Amikor mind a négy laposcsomó elkészült, már látszott, hogy egy kör alakult ki. Ekkor a kaspót beletettem, és örömmel tapasztaltam, hogy megfelelő lesz a virágtartóm. Kaspót kivéve folytattam a csomózást. Ismét az egymás melletti 2 csomó egymáshoz közel eső felével készítettem egy laposcsomót. Körben mind a négy csomót elkészítettem.
  6. Még két ilyen csomósort készítettem a kaspómnak megfelelően.
    Ha a csomókat egymástól nagyobb távolságra készítjük nagyobb lesz a háló.
  7. Amikor már úgy tűnt, megfelelő a virágtartó mérete, az összes szálat összefogva és elrendezve, készítettem egy csomót az aljára. Egy olyan csomót, amilyet a cérna végére teszünk varráskor. A szálakat egyesével meghúztam, hogy szép legyen és feszes a csomó, majd a szálakat úgy rendezgettem el, hogy a rövid szálak kerüljenek középre, a hosszúak meg a két szélére.
  8. A hosszú szálakkal csomózva készítettem egy laposcsomó oszlopot, egészen pontosan 6 cm hosszan.
  9. Ekkor úgy gondoltam, elég hosszú lesz ez a lelógó rész, az összes szálat ismét összecsomóztam, a fentebb leírtak szerint.
  10. A szálakat a csomótól 5 cm-re vágtam le.
 Remélem, érthető a leírás. Haladóktól elnézést, ha túl részletesnek érezték.
Jó munkát!

2 megjegyzés:

  1. Szia! Eladásra nem csinálsz ilyen virágtartókat? Nekem kellene öt darab. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Edina!
      De igen, kérlek írj a makrame.dolgok (at) gmail (pont) com-ra emailt, és megbeszéljük.

      Törlés